Neveneffect van corona op gezinnen


Liefste lezers

Iedereen heeft er vast wel al iets van gehoord op het nieuws maar heel wat kwetsbare gezinnen krijgen in deze periode te maken met huiselijk geweld.
Ik kan dit ergens wel begrijpen want het is helemaal niet simpel om continu bij je gezin te zitten zonder eens weg te kunnen gaan met vrienden. Ik merk ook binnen mijn gezin dat de spanningen af en toe eens kunnen oplopen al is dit gelukkig altijd van korte duur. Jammer genoeg zijn er ook gezinnen waar de spanningen zodanig hoog oplopen dat er geweld bij komt kijken.
Ondanks het feit dat we sinds gisteren terug met vier mensen mogen afspreken blijft het helemaal niet makkelijk. In ons gezin werd er besloten om onze “koker” uit te breiden door met mijn tante, nonkel en nichtje af te spreken. Ik ben blij dat ik hen terug kan zien maar toch mis ik het wel om mijn vrienden te zien, hen eens een knuffel te geven of iets te gaan drinken of eten met hen.

Oorzaak en maatregelen

Doordat in heel wat gezinnen de ouders technisch werkloos zijn of van thuis uit moeten werken en daarnaast ook moeten zorgen voor hun kinderen die nu niet naar school kunnen gaan lopen de spanningen af en toe wel eens hoog op. Dit komt voornamelijk door de toename van stress.
In ons land zijn vrouwen en kinderen meestal de slachtoffers van huiselijk geweld. Naast het feit dat er anders jaarlijks al 46.000 klachten zijn omtrent huiselijk geweld vrezen experts voor een piek in deze periode. Ze vragen daarom ook aan de regering om te zorgen voor voldoende maatregelen zodat belangrijke diensten waar slachtoffers terecht kunnen open kunnen blijven.
Bovendien wil men ook dat klachten zeer laagdrempelig kunnen worden ingediend bij de politie zodat mensen niet afgeschrikt worden. De klachten die worden aangegeven moeten meteen extra prioriteit krijgen.

Onderzoek

De universiteit van Gent is sinds kort ook begonnen met een onderzoek naar de invloed van de maatregelen op huiselijk geweld. Men besloot om dit onderzoek te doen omdat China en Frankrijk al hebben aangetoond dat er bij hen een stijging is. Daarnaast hebben online hulpverleners van Tele – Onthaal, Nupraatikerover,… ook een toename gemerkt aan oproepen omtrent huiselijk geweld.

Conclusie

Ik denk dat dit zeker een onderwerp is die belangrijk is om even bij stil te staan als toekomstige
sociaal werkers. Wij zullen later ook met mensen werken en het is zeker mogelijk dat we ook met dergelijke situaties geconfronteerd zullen worden. Misschien ken jij zelf wel iemand die op dit moment binnen zijn gezin te maken heeft met deze problematiek. Daarom is het zeer belangrijk om te blijven zorgen voor elkaar en je bezorgdheden te uiten dit kan je doen met je ouders, vrienden, Tele - Onthaal, jongerentelefoon, Awel,…

#kleingelukske

Ik ga vandaag mijn tante, nonkel en nicht voor het eerst sinds de lockdown terugzien.  
Veel liefs
Delphine

Bibliografie 

Dhondt, J. (2020, april 14). UGent start onderzoek naar huiselijk geweld in tijden van corona. Opgehaald van HLN: https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/ugent-start-onderzoek-naar-huiselijk-geweld-in-tijden-van-corona~a8f378b0/

'Zonder doortastende aanpak dreigt zorgwekkende toename van huiselijk geweld'. (2020, maart 26 ). Opgehaald van Knack : https://www.knack.be/nieuws/belgie/zonder-doortastende-aanpak-dreigt-zorgwekkende-toename-van-huiselijk-geweld/article-opinion-1581413.html?cookie_check=1589128156


Reacties

  1. Hey Delpine
    Ik was wat aan het grasduinen in jou blog, leuk gedaan! Toffe lay-out, mooi, persoonlijk en leerrijk! Ik kijk uit naar meer! Groetjes! Liene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Liene
      Leuk om te horen dat je dit een toffe blog vindt!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Just me, myself and I

Vakantie in eigen land